Själva pannan, Calmar V65. Bakom den feta
isoleringen döljer sig 40 mm rör, en dimension som använts i
hela installationen. De smala kopparrören är till- och frånflöde
av nödkylningen och man ser också sladden från givaren i
primärkretsen till ventilen som öppnar om pannan överhettas.
Sladden ner till höger är ström-matningen till pelletsbrännaren. |
Vänstra delen av pannan. Panntemperatur,
drifttermostat och Till/Från-strömbrytare på pannan.
Drifttermostaten skall stå på 90 grader. Om denna panntemperatur
överskrids så slår pannfläkten av. När man eldar upp pannan slår
strömbrytaren på Start men kan slås över i drift så fort som
panntemperaturen överskrider gränstemperatur för fläktstopp, se
nedan.
Högra delen av pannan. Omkopplaren mellan
pellets och ved är ett tillägg som elis gjort, eftersom
brännaren egen fläkt skall gå och inte pannfläkten vid
pelletseldning. Laddtermostaten styr av- och påslag av Laddomat
21:an. Pannfläktsstyrningen (delvis utanför bild) styr när
pannfläkten skall slå av när pannan slår i läge Drift.
|
Laddomat 21:a i arbete. Den är satt i läge 3 och
det är precis att den hinner skyffla undan producerad
värme. Läs mer om detta i inkörningsdelen. Den automatiska
avluftaren i högra bilden sitter högt upp mellan panna och
ackumulatortankar och gör NYTTA! |
Pelletsbrännaren Iwabo 30 kW med 60 mm
distansfäste i pannan, vedplugg och gejdrar för att enkelt kunna
föra in och ut brännaren. Distansfäste krävdes för att inte
brännaren skulle komma för nära vänster pannvägg. Det tränade
ögat kan också se nippeln för högtryckt luft som man kan använda
för att blåsa ur brännaren automatiskt under eldning samt efter
nedeldning. Kräver dock en magnetventil som säljs dyrt, och som
jag inte har installerat.
|
Mafa Mini med extra påbyggad för
pelletsförvarningen. Jag har satt på ett förhöjningsstativ för
att kunna få rätt vinkel på matningsröret pga det korta
avståndet mellan brännare och förvaring.
|
Styrningslåda till pelletsbrännaren. Den högra
sladden går till pelletsbrännaren och den vänstra är
temperatursensorn. Sensorn sitter i mitten på en av
ackumulatortankarna och styr av- och påslag av pelletsbrännaren
vid drift.
|
Rökgastermometer och anslutning till skorstenen.
Här används skorstensschaktet genom vägg för att också ta in
förbränningsluften...
|
...och här kommer skorstenen ut. I och med
T-rörskonstruktionen kan skorsten sotas nerifrån. Detta innebär
i sin tur att inget personskydd behöver byggas vid skorstenens
överdel. Skorstenen är av märket Landyvent och var enkel att
montera själv.
|
De två bilderna ovan visar dels anslutningen till
kulverten och blandningsventilen, Laddomat 10 som blandar
kulvertvattnet till 75 grader. Av praktiska installationsskäl
går varmvattnet i den blåmarkerade delen av kulverten.
|
Ovan ser vi kulverten komma upp igen efter 37
meter i underjorden. Bilden till höger visar laddpaketet på
ackumulatortanken i boningshuset. Denna pump driver hela
kulverten. Högst upp till vänster syns givaren som
signalerar att tanken är tom. Denna signal startar pumpen
och påfyllning sker tills givaren längst ner
känner att den får varmt vatten, då pumpen
slås av.
|
Här är själva kulvertstyrningen och den sitter i boningshuset.
Lampan till vänster indikerar att huvudtanken är tom och behöver
laddas. I detta läge kan man ge signal till ev. elpatroner att
värma tanken (men inga pengar till elbolaget, här inte!).
Signalen till vänster skall jag dra vidare till grovingången i
boningshuset, då kan jag se när jag kommer hem om det är dags
att elda upp.När temperaturen i
huvudtanken överstiger inställd temperatur (rekommendationen är
60 grader) släcks lampan och pumpen startar om slavtanken är
tom. När pumpen körs tänds den högra lampan (bilden upp till
höger).
|
Eftersom huvudtankarna i pannrummet är isolerade
med minst 40 cm isolering så blev det lite långt med
instickstermometrar. Jag gjorde i stället en panel för
termometrarna för vänster och höger tank, samt topp- och
bottentemperatur. Här är termometrarna efter det att tankarna
laddats fulla. Svårt att proppa i mer värme här... |
Några ord om expansionskärlet också. Det är
dimensionerat för 3600 liter vatten. Här har jag valt att
göra en "kallkoppling" d.v.s. att det expanderande vattnet
tas från den kalla sidan av ackumulatortanken, detta för att
reducera värmeförluster denna väg. Den kalla sidan ansluts
till botten av expansionskärlet. Givetvis måste även toppen
på ackumulatortankarna anslutas till expansionskärlet och
det görs med "kryckan" som går upp på ovansidan av
expansionskärlet. I detta rör går då endast luft och
lite, lite varmt vatten och i värsta fall nödexpansion.
Det tredje röret genom golvet är för spillvattnet från
expansionskärlet.
|
Och så det här med enkelhet i hanteringen av
veden. Rullbanan utanför pannrummet är försedd med en enkel
excenterlyft för att kunna lyfta och sänka rullbanan i avlastat
läge (annars går inte dörren att öppna). De färdiga vedpallarna
ställs på rullbanan utanför pannrummet... |
...och rullas in i pannrummet. Det finns plats
för två pallar på rullbanan inne i pannrummet. En pall kan
således stå på sluttorkning medan den andra förbrukas.
|
En liten el-detalj. Jag har samlat alla
elförbrukare för värmesystemet, dvs. fläktar och samtliga pumpar
både i pannrum, magasin och boningshus, under samma el-grupp. De
kalla vinterdagar då elbolaget fixar ett längre elavbrott kan
jag koppla på ett eget elkraftverk på denna handske och således
både elda och försörja husen med värme alldeles oavsett om jag
har extern elförsörjning. Dessa längre elavbrott händer i alla
fall gånger varje år efter någon vinterstorm. Någon UPS för
nereldning förefaller inte behövas eftersom elden dör i pannan
om strömmen går. |
|
Ja, varmt och gott blir det. Här är en närbild på det nedre
förbränningsutrymmet där sekundärluften sätts till och fixar det
sista i förgasningen. Notera de snygga skruvarna.
|
Det skall inte bara vara enkelt att få in
veden i pannan, utan askan som blir kvar måste ju ut på något
sätt också. Här är några bilder på ett cyklonfilter.
Förhoppningsvis slipper dammsugaren det mesta av dammet. Det
blir under alla omständigheter mindre damm i själva dammsugaren
än om man har vanlig grovavskiljare. |
|
|
Pannrummet är också försett med ett
snabbvärmesystem, primärt för invärtes uppvärmning, med ett
basalt men kärnfullt sortiment. I värsta fall går det ju också
att använda om pannan av någon anledning skulle vara svårtänd.
Tillsammans med den lilla stereoanläggningen, som också finns
installerad så är ju allt riggat för pannrumsnördparty... |
OK, vad tänder man med då? Ja, det är
absolut inga problem att tända upp pannan på det vanliga sättet,
dvs man lägger in 3 vedklabbar, därefter späntved, fluffat
tidningspapper och ytterligare några klabbar och tända på det
hela. Pannfläkten gör sitt jobb och pannan har aldrig missat att
tända på detta sätt.
Om man inte tycker det är kul att hålla på att
spänta och ha sig finns det ett alternativ. Jag fick ett tips
från en scout att tända med "scoutfjuttar" istället.
Scoutfjuttar recept: riv eller klipp 4-8 blad tjockt från en
tidning, rulla och bind ihop, doppa två gånger i
paraffin/stearin, klart.
Denna tändmetod är dock inget jag har fortsatt
med. Det går lätt att tända med bara späntved och papper.
|
Jag her lite grann i efterhand lagt in
en Tigex motdragslucka för att stabilisera draget i
anläggningen. Den är placerad utomhus och längst ned på
skorstenen. Eftersom pannan är dimensionerad mot ett viss
undertryck i skorstenen kan det vara idé se till att man håller
detta undertryck också i praktisk drift. När pannan, och
skorstenen, har kommit upp i arbetstemperatur är lucka i arbete
hela tiden för att balansera undertrycket. Detta innebär i sin
tur att luftflödet i tuberna, där värmeutbytet sker, hålls
konstant. Inte för att temperaturen efter tuber har varit något
problem tidigare, men nu landar jag typiskt kring 150-160 grader
i stället för 180-210 som jag låg på tidigare. |