Vad kvarstår?
Ingenting faktiskt, allt är klart, dags att stänga
sista projektgejten. Nåja, nästan i alla fall:
På önskelistan står en magnetventil och ett
tryckluftsaggregat så att pelletsbrännarenbrännaren kan göra den där automatutblåsningen
av aska var 45:e minut. Även utan magnetventil och lufttryck så eldar
brännaren ner var 45:e minut för att förbereda en sådan blåsning. Jag
har ju förberett anläggningen för blåsningsmöjligheten, el är draget
till tryckluftsaggregatet och tryckluftsanslutningen på pelletsbrännaren
sitter där och flinar mot mig.
Sen kvarstår också införskaffning av elaggregatet för
kommande elavbrott. Uppdaterat 200705: Elaggregat inköpt så nu är
det bara att vänta på vargavinter och strömavbrott.
Eftersom denna sida har fungerat som en
statusrapporteringssida under en period kommer denna sida inte längre
att uppdateras, nu när "projektet" stängt. Jag har dock låtit texten jag
skrivit tidigare vara kvar nedan i grått.
---
Så, var står jag just nu då(början av oktober-06)?
- Att höja 3600 liter vatten ca 50 grader tar 4
timmar med Calmar V65
- Kulvertstyrningen funkar perfekt. 50-55 grader
verkar vara en bättre nivå på termostaterna än de rekommenderade 60
graderna (som förmodligen krävs om man har ett rent radiatorsystem).
- Ackumulartortankarna laddar mycket bra. Det är
dock svårt att lära sig exakt hur mycket man skall lägga i pannan
andra gången för att pannan skall ladda ur den sista värmen på rätt
sätt. Det är lätt att det blir lite för mycket ved och att pannan
stannar pga av tankarna blir fulladdade innan pannan är tom.
- Förmodligen kommer Laddomat 21:an kunna
transportera bort värmen från pannkretsen utan att pannan blir för
varm när väl luften från vattnet har försvunnit. På 4
laddningscykler har mängden luft i vattnet minskat mycket och
antalet stopp i pannfläkten har reducerats till 1 gång per laddcykel
- Pannan förbränner veden lite ojämnt i pannan.
Veden förbränns fortare i bakkant än i framkant på pannan, vilket
man kan se på bilden nedan där mer ved finns kvar i framkant än i
bakkant efter en tids förbränning. Detta beror sannolikt på att
luftintaget för primärluften sitter högt uppe på luckan och
luftflödet tenderar att sugas "in" i pannan och att en mindre del
sprider sig ortogonalt mot "huvudvindriktningen". Förmodligen har
detta mycket liten betydelse för förbränningsloppet i stort.
Vad kvarstår?
- Inkörning av pelletsbrännaren. Det skall bli
mycket intressant att se om jag lyckas få upp rökgaserna i någon
vidare temperatur. Sannolikt måste flödeshastigheten i primärkretsen
minskas för att det skall bli drägliga driftförhållanden så att
skorstenen inte blir kall. Jag kommer också att stänga av en av
1500-literstankarna vid pelletseldning. Har läst en lång rapport
från Äfab i ämnet där slutsatsen är att förlusterna i
ackumulatortankarna måste beaktas för att få god totalekonomi. Man
bör därför inte ha för stor ackumulatorvolym vid pelletseldning.
Status 20061002. Påbörjat med första pelletsförsöket. Modifiering
genomförd, läs mer på inkörningsdelen
- Verifiering att Laddomat 21:an funkar för V65:an.
Om jag fortfarande får fläktstopp i någon fas av eldningen trots att
jag inte hör någon luft i laddpumpen, kommer jag sannolikt att byta
laddkoppel till Trebemas eget koppel. Jag förväntar mig att jag
måste elda 7-10 gånger innan så mycket luft är borta så att
laddpumpen inte längre påverkas. Status 20061002: Helt OK,
Verifierat att 21:an klarar att skyffla undan en yster 65kW:are.
- Med enbart varmvattenberedning räcker värmen ca 8
dagar med full ackumulering. Det skall bli mycket intressant att se
hur eldningsfrekvensen blir när jag slår på cirkulationspumparna för
radiator- och golvvärme.
|